شناسه خبر : 103994
چهارشنبه 03 خرداد 1402 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نقدی کوتاه بر یک فیلم دفاع مقدسی

"غریب"، تبدیل شمایل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان

فاش نیوز - عرصه سینمایی دفاع مقدس یکی از ژانرهای با سابقه و تاثیرگذار و همیشه ثابت جشنواره فیلم فجر بوده که با افت و خیز بسیاری در این ۴۰ دوره روبرو بوده است و افزایش تولید و تداوم حمایت های بودجه ای و لجستیکی و ابزار های روزآمد سینما و همچنین موضوع مناسب و فیلمنامه قوی و پرداختِ جذاب را می طلبد.

در سال هایی که آثار کمدی و اجتماعی تبدیل به تولید غالب فیلم های سینمای ایران شده و سینمای دفاع مقدس مهجور مانده است، "غریب" قصه شمایلی از وقایع کردستان در سال های ۵۸ و ۵۹ ، آغاز مسیری برای تبدیل شدن شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان می شود.

.

فیلم به مقطعی از دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی در غرب کشور برای ایجاد اتحاد پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می پردازد که با حکم امام (ره) و شورای انقلاب به غرب کشور می رود و گروه پیشمرگان کرد مسلمان را به وجود می آورد و پیش از آن پیشنهادهای مختلف برای تصدی مسئولیت ها در پایتخت، از جمله فرماندهی سپاه را رد می کند.

فیلم غریب در ادامه به نمایش هوش و منویات و مکنونات و روحیات و ساحت فرهنگی و سبک زندگی دینی و شیوه فرماندهی و مدیریتی متفاوت مهربانانه و دلسوزانه و صلح‌دوستی او حتی با دشمن و قدرت جذب و تأثیرگذاری می پردازد.

شهید بروجردی با هشت کلاس سواد، اما بسیار اهل مطالعه، نه با زور اسلحه، بلکه با منش انبیایی خود و نگاه فرهنگی و فکر و مباحثه، غائله کردستان را پایان داد و نه با اسلحه، بلکه با اندیشه، امنیت را برقرار کرد و نامش بر تارک تاریخ می درخشد و بر قلب ها حکومت می کند.

اهالی کردستان هنوز به نیکی از این شهید به راستی غریب یاد می کنند. الگوی مدیریتی شهید بروجردی، با آن درایت حیرت‌انگیز، برای چاره کردن مشکلات امروز کشور درس‌آموز است.

|| تورج اردشیری نیا

 

منبع: فاش نیوز
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi